Algemene voorwaarden Praatjes enzo
1. Algemeen
Praatjes enzo is opgericht door Inge Smit gevestigd te Deventer en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer: 61509876.
Contactgegevens Praatjes enzo, Inge Smit:
Adres: Brinkgreverweg 122 – 7413AG Deventer
Telefoon: 06 – 22 05 72 31
Mail: info@praatjesenzo.nl
Website: www.praatjesenzo.nl
BTW-ID nummer: NL 002039846B67
Praatjes enzo richt zich op het bieden van seksuele en relationele vorming, opvoeding, voorlichting en begeleiding aan kinderen, jongeren en mensen met een beperking. Praatjes enzo biedt trainingen, lezingen, themabijeenkomsten en cursussen aan. Praatjes enzo gaat een overeenkomst aan met ouder(s) of verzorgers, hierna te noemen ouders en/of scholen, zorginstellingen etc., hierna te noemen opdrachtgever.
2. Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle mondelinge en schriftelijke offertes en overeenkomsten van of met Praatjes enzo en alle daarmee verband houdende handelingen, zowel van voorbereidende als uitvoerende aard voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
3. Voorlichting/ begeleiding kinderen tot en met 16 jaar
A. Voor individuele voorlichting/begeleiding van kinderen onder de 16 jaar geldt dat, indien van toepassing, beide gezaghebbende ouders akkoord moeten gaan met de overeenkomst met Praatjes enzo. De ondertekenende of opdracht gevende gezaghebbende ouder draagt er zorg voor dat de andere gezaghebbende ouder wordt geïnformeerd over de voorlichting/ begeleiding en hier zijn/haar toestemming voor geeft. Hij/zij gaat ermee akkoord dat, indien de andere ouder op enige wijze bezwaren maakt tegen de voorlichting/begeleiding of anderszins, hij/zij de consequenties daarvan op zich neemt. Praatjes enzo kan hier niet verantwoordelijk voor worden gehouden.
B. In het geval van een opdrachtgever, is de opdrachtgever verantwoordelijk voor het op de hoogte stellen van ouders van betrokken kinderen/leerlingen of anderszins. Opdrachtgever gaat ermee akkoord dat, indien de ouder(s) op enige wijze bezwaren maakt tegen de voorlichting/begeleiding of anderszins, de opdrachtgever de consequenties daarvan op zich neemt. Praatjes enzo kan hier niet verantwoordelijk voor worden gehouden.
C. Voorlichting/begeleiding aan kinderen t/m 12 jaar is altijd in aanwezigheid van een ouder/leerkracht/begeleider of anderszins. Bij kinderen vanaf 12 jaar zullen we in overleg bepalen of het wenselijk is dat een ouder/leerkracht/begeleider of anderszins aanwezig is.
4. Vertrouwelijkheid en privacy
A. Door deelnemers of door de opdrachtgever verstrekte informatie wordt door Praatjes enzo, of voor Praatjes enzo werkzame personen vertrouwelijk behandeld. Praatjes enzo conformeert zich aan de geldende privacywetgeving. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De geheimhoudingsplicht blijft bestaan ook na beëindiging van de werkzaamheden.
B. Wanneer Praatjes enzo alleen werkt met jongeren individueel of in een groep, kan het zijn dat jongeren iets in vertrouwen vertellen. Dat kan en mag en zal ook in vertrouwen blijven mits dit geen gevaar oplevert voor de jongeren of een ander of wanneer dit strafbaar is. Praatjes enzo neemt in dat geval contact op met ouders en /of derden. Voor de gevolgen hiervan kan Praatjes enzo niet verantwoordelijk worden gehouden.
C. Praatjes enzo respecteert de privacy van alle gebruikers.
D. Praatjes enzo draagt zorg voor uw persoonlijke informatie die u ons verschaft. Deze informatie zal wettelijk, vertrouwelijk en zorgvuldig wordt behandeld. Alle handelingen m.b.t. persoonsgegevens worden uitgevoerd volgens de eisen in Verordening Algemene Gegevensbescherming. Zie verder: Register van verwerkingsactiviteiten van Praatjes enzo.
5. Verhindering
Indien bij verhindering een individuele afspraak tenminste 24 uur vooraf wordt afgezegd, wordt de voor u gereserveerde tijd niet in rekening gebracht. Bij afzegging binnen 24 uur, wordt de voor u gereserveerde tijd gefactureerd. Tijdig verzetten van de afspraak is altijd mogelijk, dit kan per email of telefonisch. Bij afzegging door ziekte is overleg mogelijk.
6. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst
A. Praatjes enzo is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de cliënt en/of de ouders /opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomen
B. Voorts is Praatjes enzo bevoegd de overeenkomst te ontbinden en/of te wijzigen indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Praatjes enzo kan worden gevergd.
C. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Praatjes enzo op de ouders /opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
D. Bij annulering van de training/voorlichting door de opdrachtgever brengt Praatjes enzo de volgende kosten in rekening: Meer dan 4 weken voor aanvangsdatum training/voorlichting: kosteloos. Tussen 2 en 3 weken voor aanvangsdatum training/voorlichting: 40 % van het totaal van de overeengekomen offerteprijs. Tussen 1 week en 2 weken voor aanvangsdatum training/voorlichting: 80 % van het totaal van de overeengekomen offerteprijs. Korter dan een week voor aanvangsdatum training/voorlichting: 100 % van het totaal van de overeengekomen offerteprijs. De annuleringskosten zijn verschuldigd en opeisbaar op soortgelijke wijze als door Praatjes enzo toegezonden facturen. Zie 8) Betalingsvoorwaarden.
E. Verzetten/verplaatsen van de Training/voorlichting is slechts mogelijk in uitzonderlijke situaties. Dit is uitsluitend ter beoordeling van Praatjes enzo. Praatjes enzo heeft het recht om, met duidelijke opgave van redenen, de training/voorlichting te annuleren of deelname van een deelnemer te weigeren. Kosten worden in rekening gebracht zoals bij annulering, zie 6D.
7. Tarieven
A. De tarieven staan vermeld op de website van Praatjes enzo of zijn overeengekomen middels een door Praatjes enzo opgestelde offerte.
B. Tariefswijzigingen worden minimaal 1 maand vooraf aangekondigd.
C. Kort overleg, telefonisch of per mail, is bij de voorlichting/begeleiding van de cliënt of de offerte inbegrepen. Vanaf 15 minuten wordt deze echter wel geregistreerd en in rekening gebracht. Indien nodig wordt een afspraak ingepland.
8. Betalingsvoorwaarden
Er wordt per afspraak achteraf of volgens de in de offerte genoemde voorwaarden gefactureerd, ongeacht het resultaat van de inspanning van Praatjes enzo. De ouders /opdrachtgever verplichten zich de betaling binnen 1 maand na de factuurdatum in volledigheid over te maken naar de rekening van Praatjes enzo. Als er niet binnen de afgesproken termijn betaald wordt, stuurt Praatjes enzo betalingsherinnering. Indien deze niet binnen 14 dagen na datum van de betalingsherinnering is voldaan, dan is Praatjes enzo gerechtigd bij de tweede herinnering administratiekosten van €5,00 per nota, in rekening te brengen. Indien na de tweede betalingsherinnering het verschuldigde bedrag volgens de aangegeven datum nog niet is bijgeschreven op de rekening van Praatjes enzo, op naam van mw. I.B.C. Smit IBAN NL87 ASNB 0708 8922 80 dan is Praatjes enzo genoodzaakt de vorderingen die wij op ouders/opdrachtgever hebben uit handen te geven aan derden. De kosten die hieraan verbonden zijn, zijn comfort de wet, volledig voor ouders/ opdrachtgever. Bij een betalingsachterstand is Praatjes enzo gerechtigd verdere voorlichting/begeleiding op te schorten, totdat aan de betalingsverplichting is voldaan.
9. Verkoop spel
A. Op het spel Verboden Praatjes wordt geen garantie aangeboden. Er is ook geen regeling voor het terug ontvangen van uw betaling, wanneer u van uw koop af ziet
B. Praatjes enzo is niet aansprakelijk voor schade of verlies tijdens het verzenden van het spel.
10. Naamsvermelding
Het is Praatjes enzo toegestaan om de namen van opdrachtgevers (niet van individuen) te vermelden op de website www.praatjesenzo.nl en op de social media. Als de opdrachtgever niet bij het verstrekken van de opdracht heeft aangegeven hier principieel bezwaar tegen te hebben, gaat deze hiermee akkoord. Praatjes enzo past teksten op de website direct aan en verwijdert eventuele afbeeldingen van haar website als de opdrachtgever bezwaar heeft tegen een bepaalde publicatie.
11. Aansprakelijkheid en klachtenregeling
A.Praatjes enzo is nimmer aansprakelijk voor directe of indirecte schade of letsel voortvloeiende uit of in verband met de geboden diensten door Praatjes enzo, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van Praatjes enzo.
B. Praatjes enzo voldoet u aan de eisen die worden gesteld door de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (WKKGZ) en heeft hiervoor een abonnement WKKGZ bij ZZP Nederland.Via de Klachtenfunctionaris op afroep en Geschilleninstantie kunnen klachten over de begeleiding die Praatjes enzo heeft verleent, voorlegt worden aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Mocht de klachtenfunctionaris de klacht van u ook niet weg kunnen nemen, dan is er uiteindelijk de erkende Geschilleninstantie van Stichting Zorggeschil die een bindende uitspraak zal doen.
C.Praatjes enzo zal alles in het werk stellen om de cliënt goed te begeleiden en de cursus/workshop of uw opdracht naar tevredenheid uit te voeren. Echter kan het voorkomen dat u toch een klacht heeft.
De klacht kan zowel betrekking hebben op geleverde diensten door Inge Smit als op gedragingen en/of uitlatingen die gedaan zijn door derden die in opdracht van Praatjes enzo werkzaamheden ten behoeve van Praatjes enzo hebben verricht.
Praatjes enzo stelt het op prijs wanneer u deze klacht eerst bij Inge Smit meldt. Wanneer u uw klacht met Inge Smit communiceert (bij voorkeur schriftelijk) zal deze uiteraard haar best doen om voor beide partijen tot een bevredigende oplossing te komen. Dit binnen een termijn van maximaal 4 weken.
Wanneer deze oplossing niet bevredigend wordt bevonden of u kunt of wilt deze klacht niet bij Inge Smit melden. Dan kunt u 1 van de volgende stappen volgen:
- Cliënten die via de Jeugdwet of WMO, via de gemeente bij Praatjes enzo begeleiding ontvangen, kunnen zich wenden tot de zorg coöperatie Klaver4you waarbij Praatjes enzo is aangesloten. Via Klaver4you is er een overeenkomst met het Klachtenportaal zorg. Wanneer u via deze weg zorg ontvangt, heeft u bij aanvang ook informatie ontvangen over deze klachtenprocedure.
Voor meer informatie kunt u terecht op: https://www.klaver4you.nl/klacht/ - Cliënten die via een andere weg dan de Jeugdwet of WMO, via de gemeente vanuit Praatjes enzo zorg ontvangen, bijvoorbeeld omdat u de zorg zelf betaald, eventueel vanuit een PGB, kunnen terecht bij Quasir.
Postadres: Quasir , Klachtenfunctionaris abonnementen, Postbus 1021, 7940 KA Meppel
Mailadres: bemiddeling@quasir.nl t.a.v. Coördinator klachtenbemiddeling, mw. L. Boon
Telefonisch: 06-48445538 (mw. L. Boon) - Opdrachtgevers voor trainingen, groepen e.d. kunnen zich met een klacht richten tot een onafhankelijke derde, te weten: Caroline Muller voor coaching en begeleiding.
Mailadres: info@carolinemuller.nl
Haar oordeel is voor beide partijen bindend; eventuele consequenties worden door Praatjes enzo snel afgehandeld.
D. Algemeen geldt nog:
- De klacht wordt niet in behandeling genomen indien deze langer dan een jaar voor de indiening van de klacht heeft plaatsgevonden.
- Praatjes enzo draagt zorg voor registratie van het aantal bij haar ingediende klachten, de aard van de ingediende klachten, alsmede van de naar aanleiding van de ingediende klachten getroffen maatregelen.
- Uiteraard worden alle klachten vertrouwelijk behandeld.
12. Toepasselijk recht en geschillen
A. Op alle rechtsbetrekkingen is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing.
B. Indien de cliënt/ouders/opdrachtgever een klacht heeft over de begeleiding van Praatjes enzo dan dient hij/zij deze in eerste instantie met Inge Smit te bespreken. Mogelijk gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden.
C. Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.